wtorek, 18 czerwca 2013

Przed kamerą #1 - Paul Auster

Chociaż kilka naprawdę ciekawych książek przewinęło się ostatnio przez moje ręce, to absolutny brak czasu nie pozwala mi na popełnienie nawet symbolicznych wzmianek na ich temat, dlatego też chcąc utrzymać Smak Książek przy życiu chociażby w stanie agonalnym, postanowiłem pójść na łatwiznę i powołać do życia nową sekcję: Przed Kamerą, w której mniej lub bardziej znani pisarze będą dzielić się refleksjami na temat własnych powieści, literatury i kondycji ludzkiej w ogóle. 

Na początek Paul Auster o swoim Sunset Park...



... i o Ryszardzie Kapuścińskim.

3 komentarze:

  1. Ciekawy wywiad, wysłuchałem go z dużą przyjemnością. Lubię Austera, niech tam sobie ktoś o nim mówi co chce, ale to nie jest zły pisarz. Zgadzam się z nim też w 100% jeśli chodzi o Kapuścińskiego i jego książki, "Cesarz" jest wspaniale napisany, prawie poetyckim językiem, a jednocześnie bardzo prawdziwie, i człowiek, kiedy czyta prozę Kapuścińskiego wierzy mu, ona przemawia do duszy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że kilku pisarzy gorszych od Austera dałbym radę wymienić. A tak na poważanie, to pamiętam, jak w jednej z naszych dyskusji pod wpisem dotyczącym prozy Austera wspomniałeś, że zarzuca mu się, iż cały czas pisze niejako tą samą powieść i stosuje te same chwyty. To trochę tak jakby zarzucać - zachowując wszelkie proporcje - Van Goghowi, że swoje słynne słoneczniki namalował aż 11 razy, też pewnie stosując te same chwyty. Ja, jak na razie, przyswajam Austera bez zgrzytania zębami w każdej postaci, nawet w postaci video.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielu pisarzy ma takie swoje "znaki szczególne", powtarzające się często tematy, motywy, symbole, przynajmniej krytycy ich się dopatrują, czy to będzie np. John Irving, Paul Auster czy chociażby nawet Haruki Murakami. Ja osobiście lubię je odnajdywać, lubię gdy pisarz ma swój styl, staje się wtedy bliskim przyjacielem, który nas nie zaskakuje, o którym sporo wiemy. Ale są pisarze narratorzy i styliści. Ci pierwsi dopasowują styl do tego o czym w danym przypadku chcą opowiedzieć. U nich często podoba mi się tylko jedna książka i jestem potem zawiedziony szukając pewnych rzeczy i nie znajdując w kolejnych powieściach. Mam kilku takich pisarzy jednej, jak dla mnie, książki: Joseph Heller, Ken Kesey, Jonathan Carroll, Jerome K. Jerome, J.D.Salinger.

      Usuń